Spring navigationen over og gå direkte til indhold

Derfor er Rute 22 vigtig

Motorvejen giver stor synergi i forhold til Femern- og Kattegat-forbindelserne.

Vækst
En velfungerende infrastruktur er afgørende for at tiltrække virksomheder, investeringer og skabe vækst i et område. 

For at sikre den fortsatte vækst i den sydlige og vestlige del af Sjælland er det afgørende at Den Sjællandske Tværmotorvej etableres.

Det er afgørende for at: 

  • at sikre konkurrencedygtige rammevilkår for virksomhederne 
  • at tiltrække kvalificeret arbejdskraft og
  • at tiltrække nye investeringer og virksomheder til området.

Etableringen af Den Sjællandske Tværmotorvej vil sikre, at Sydvestsjælland får fuld nytte af sin centrale placering i den vigtige europæiske nord-syd-trafikkorridor, som kun vil blive endnu mere kraftfuld i forbindelse med åbningen af Femern-forbindelsen. 

 

Investeringer
I dag går Danmark glip af udenlandske investeringer som følge af den manglende motorvej på tværs af Sjælland, fordi den eksisterende infrastruktur ikke gør det attraktivt at etablere sig eller udvide sin eksisterende forretning i området. Særligt oplever vi, at utilstrækkelig infrastruktur forhindrer områdets mange udenlandsk ejede virksomheder i at tiltrække investeringer til udvidelser eller nyt produktionsudstyr fra deres ejerskab.

Det er på ingen måder holdbart, når et centralt område i Danmark ikke er attraktiv for investorer fordi, der mangler tidssvarende infrastruktur. Danske arbejdspladser taber dermed konkurrenceevne, og de udenlandske virksomheder vinder kapløbet om at tiltrække investeringer.

 

Samfundsøkonomisk  gevinst
Tværforbindelsen er ikke bare afgørende for udviklingen for Syd- og Vestsjælland. Motorvejen vil også være med til at skabe balance og sund økonomi for hele Danmark. Opgraderingen til motorvej af de 70 km landevej, som den Sjællandske Tværmotorvej skal erstatte, er en samfundsøkonomisk rentabel investering.

En samfundsøkonomisk analyse af Tværmotorvejen viser, at den vil gøre Danmark 2 mia. kr. rigere. Tværmotorvejen er således en samfundsøkonomisk sund investering med en intern forrentning på 4,5 pct. Faktisk taber vi som land penge hver dag, den ikke er der!

 

Reduceret rejsetid
Pendlere bosiddende i Vest- og Sydsjælland tilbagelægger længere afstande for at komme på arbejde end pendlere i andre dele af landet. I gennemsnit brugte pendlerne fra de 4 kommuner som den Sjællandske Tværmotorvejen krydser – Kalundborg, Slagelse, Næstved og Faxe – over 60 km. til og fra arbejde i 2019, mens den gennemsnitlige pendlingsafstand fra bopæl til arbejdssted på landsplan var 44,0 km.

Pendlere i området bruger således rigtig meget tid på de danske veje, og hver eneste dag koster det store forsinkelser, høje omkostninger og tabt konkurrencekraft. Det har alvorlige konsekvenser for hele Sjælland og for balancen i Danmark, at infrastrukturen er utilstrækkelig. Rejsetiden er markant længere end den burde være i en sammenhængende region, og det betaler især virksomhederne en høj pris for hver eneste dag.

En fuldt gennemført Sjællandsk Tværmotorvej vil aflaste trafikken på de nuværende landeveje mellem de sjællandske byer og reducere transporttiden med op til 47 minutter hver vej for 243.000 borgere i de fire kommuner Faxe, Næstved, Slagelse og Kalundborg. 

Uden en motorvej vil det til stadighed blive sværere at tiltrække borgere, arbejdskraft, investeringer og nye virksomheder til området, eller blot holde på dem, vi allerede har.

Tværmotorvejen rummer mange muligheder.

Hver eneste dag kører mellem 8.000 og 15.000 billister på strækningerne – Næstved, Slagelse og Kalundborg. En reducering af ventetiden på strækningerne kan gøre Danmark 2 mia. rigere.