Proces for etablering af Rute 22
Der er mange årsager til og argumenter for behovet for en Tværmotorvej mellem Næstved, Slagelse og Kalundborg.
Første etape er allerede i støbeskeen – nu skal vi videre
Med infrastrukturaftalen fra 2021, blev det aftalt at opstarte etableringen af motorvejen ml. Næstved-Rønnede (Rute 54) i 2026, og dermed er de første 15km af de i alt 70km motorvej som Tværmotorvejen strækker sig over allerede i støbeskeen.
Desuden er der i aftalen afsat midler til at gennemføre en forundersøgelse af en opgradering af hele Rute 22 til en motorvej. Den forundersøgelse forventes i igangsat 2025/26. Herefter skal der arbejdes videre mod fastsættelse af linjeføring, VVM, anlægslov mv. Investeringer i infrastruktur tager tid!
Kommuner og Region giver Tværmotorvejen 1. prioritet
Foreningen til Fremme af Den Sjællandske Tværmotorvej har siden foreningens start arbejdet målrettet på at påvirke lokalpolitikere, regionalpolitikere og landspolitikere til at prioritere den Sjællandske Tværmotorvej - og indsatsen har allerede båret frugt.
I 2024 godkendte såvel kommuner som Region Sjælland en fælles infrastrukturønskeliste "Sjælland baner vejen frem 2024”, som har Tværmotorvejen som førsteprioritet. Det er både afgørende og enormt glædeligt, at der er enighed på tværs af Sjælland om Tværmotorvejens vigtighed. For kun ved at stå sammen kan vi have effekt på beslutningstagerne.
”At kommuner og Region nu har Tværmotorvejen som førsteprioritet er afgørende for det videre arbejde med at overbevise Christiansborg om, at de skal se at få anlagt den motorvej." udtaler Foreningen til Fremme af Den Sjællandske Tværmotorvejs formand Jens-Ole Larsen fra Skandinavisk Transportcenter i Slagelse.
Han supplerer: "Når forundersøgelsen foreligger i 2026, så skal der mases på, for næste led i processen: Udarbejdelse af VVM og fastlæggelse af linjeføring. Det er en lang proces med mange led, men kun ved at stå sammen på tværs af Sjælland har vi en chance. Virksomhedernes stemme er afgørende, så støt foreningens arbejde ved at melde dig ind."
En reduceret rejsetid på Sjælland skaber øget vækst
Hver eneste dag kører mellem 8.000 og 15.000 billister på strækningerne – Næstved, Slagelse og Kalundborg. En reducering af ventetiden på strækningerne kan gøre Danmark 2 mia. rigere.